Spørsmål og svar om advokatetikk
Spørsmål og svar om advokatetikk
-
Disiplinærnemnden uttaler i ADA-2023-D16007 at ordlyden i Regler for god advokatskikk punkt 5.3 «den sak henvendelsen gjelder» er vid, og at den ikke oppstiller noen begrensning i hva slags typer saker som omfattes. Advokaten, som hadde henvendt seg direkte til motpart, hadde ikke vist til sterke grunner som tilsa at henvendelsene var berettiget, og advokaten ble derfor felt for brudd på bestemmelsen. Regelen praktiseres strengt.
-
Det følger av Regler for god advokatskikk punkt 3.2.1 om interessekonflikt at en advokat ikke skal påta seg et oppdrag hvis det foreligger en «risiko» for brudd på lojalitets- og fortrolighetsplikten. Disiplinærnemnden uttaler i ADA-2023-D16120 at selv om det første oppdraget lå langt tilbake i tid, så var ikke det avgjørende.
-
En sentral oppgave i advokatens rådgivning i tvistesaker vil være å vurdere om saken bør søkes forlikt og hva et forlik eventuelt skal gå ut på, se kommentarutgaven til Regler for god advokatskikk punkt 3.1.3 note 3). Det er ikke et krav om at prosessrisikoen gjøres skriftlig, men det vil være advokaten som har bevisbyrden for at han eller hun har foretatt en tilstrekkelig vurdering av prosessrisiko, se eksempelvis ADA-2022-D15026. Dersom prosessrisikoen gjøres muntlig, kan et godt alternativ være å følge opp med en e-post hvor de viktigste punktene gjengis.
-
I ADA-2023-D15865 ble advokaten felt for brudd på Regler for god advokatskikk punkt 3.1.2, da advokaten ikke kunne sannsynliggjøre at hun hadde orientert klager om foreldelsesfristen. Advokaten hevdet hun hadde orientert klager muntlig, noe klager anførte ikke var tilfellet. Nemnden uttaler at bevisbyrden ligger hos advokaten, som den profesjonelle part.
-
I ADA-2023-D16125 hadde advokaten fakturert Norsk Pasientskadeerstatning, men uten at klienten hadde mottatt dokumentasjon på utført arbeid. Disiplinærnemnden uttaler at underretningsplikten i Regler for god advokatskikk punkt 3.1.2 også gjelder i disse tilfellene. Hvis slik avregning ikke foretas, er advokaten forpliktet til å holde klienten informert om kostnadsutviklingen på annen måte. Det var uten betydning at klienten ikke hadde etterspurt faktura, da dette er advokatens oppgave som den profesjonelle part.
Fant du ikke svar på det du lurte på?
Husk at du som medlem i Advokatforeningen kan kontakte foreningen på telefon 22 03 50 50 (tast 4) og få rådgivende bistand om advokatetikk. Vår telefontid er mandag kl. 10.00 – 15.30 og tirsdag – fredag kl. 09.00 – 15.30.
Nyttige lenker
Alle advokater plikter å følge Regler for god advokatskikk. Advokatforeningen har utarbeidet en kommentarutgave til reglene.
Her finner du kommentarutgaven til Regler for god advokatskikk.
Disiplinærnemndens beslutninger publiseres i sin helhet fortløpende på Lovdata.