Her er de som kan vinne Advokatforeningens talentpris 2024

Fra venstre; Stig Berge, Håvard Utstøl Jacobsen, Trine Lorentzen
Advokatforeningens talentpris skal hedre en advokat som har utmerket seg i arbeidet med å utvikle og beholde fullmektiger og ferske advokater. Prisen deles ut under Advokatforeningens årstalemiddag 14. november.

Juryen har hatt en vanskelig jobb med å velge ut tre finalister blant kandidater fra flere ulike steder i landet og fra et mangfold av advokatfirmaer. Antallet og kvaliteten i begrunnelsene som har kommet inn, viser at det er mange dyktige prinsipaler og ledere i landets advokatfirmaer som engasjerer seg i utviklingen av fremtidens advokater.

Blant flere gode forslag, har juryen valgt tre nominerte, som de mener skiller seg ut. Juryen har blant annet lagt vekt på kandidatenes engasjement og omsorg for fullmektiger og unge advokater, og at de lar de unge slippe til. Juryen mener at dette bidrar til å skape en trygghet i den fremtidige rollen som advokat.

De nominerte til årets pris er:

Stig Berge (61) – Advokatfirmaet Thommessen, Oslo

Stig Berge er partner i Thommessen, hvor han har jobbet siden 1998. Der har han jobbet i firmaets transaksjonsavdeling, og i tvisteavdelingen siden den ble opprettet i 2019. Berge fikk møterett for Høyesterett i 2011. Han er medlem av Advokatforeningens lovutvalg for selskapsrett.

Juryen har lagt merke til at Stig ikke er en som fremhever seg selv, men som er opptatt av å la andre få skinne. Han bidrar sterkt til å gjøre andre gode, og er dyktig til å få advokatfullmektiger engasjert i rettsprosessene. Yngre advokater får komme til der mange kanskje ville beholdt plassen selv. Det være seg å gi fra seg en Høyesterettssak, så en annen skal få en prøvesak, til å ta med advokatfullmektiger på store saker, og la dem få taletid i retten slik at de får en bevillingssak.

Han gir yngre advokater og fullmektiger stort ansvar tidlig, samtidig som han trygger dem, er til stede og tilgjengelig for diskusjon og utveksling av erfaringer. Juryen verdsetter at hans måte å jobbe på gjør at det utvikles gode prosedyreadvokater for fremtiden.

Kolleger trekker frem at Stig alltid stiller opp for alle, og er en ettertraktet diskusjonspartner og lærer. Han har alltid struktur i arbeidet sitt, noe som skaper forutsigbarhet og rimelige frister. De beskriver ham som en fantastisk leder med et smittende personlig engasjement og medmenneskelighet for sine medarbeidere.

Juryen mener at Stigs engasjement og evne til å slippe yngre krefter til, gjør ham til en verdig kandidat til Advokatforeningens talentpris 2024.

Håvard Utstøl Jakobsen (35) – Advokatfirmaet Rekve, Pleym & Co, Tromsø

Håvard Utstøl Jakobsen er advokat og partner i Advokatfirmaet Rekve, Pleym & Co i Tromsø. Han arbeider med flere ulike rettsområder, og har siden 2022 hatt verv som fast forsvarer i Nord-Troms og Senja tingrett og Hålogaland lagmannsrett.

Juryen ser en advokat som til tross for sin unge alder, har markert seg i flere år som en som er opptatt av rekrutteringen og utviklingen av advokatfullmektiger. Blant annet har han gjennom årenes løp tatt et særlig ansvar for studenter som har vært i praksis, og sørget for at både studenter og advokatfullmektiger får være med i hans saker i retten. Han har vært opptatt av veiledning og opplæring i alle deler av advokatrollen, og juryens inntrykk er at han motiverer unge advokater til å strekke seg lenger.

Kolleger beskriver Håvard som en som har evne til å se, og sørge for at man som fullmektig og fersk advokat føler seg sett, hørt og trygg i egen rolle. Han sjekker alltid hvordan du har det og om du trenger noe – uavhengig av om han er prinsipal. Som prinsipal er han både en mentor og veiviser som alltid tar seg god tid til å lytte, drøfte og gi råd i saker, uavhengig av egen arbeidsbelastning.

Juryen mener at Håvards ansvar og omsorg for advokatfullmektiger, så vel som studenter, gjennom hele sin tid i advokatrollen, gjør ham til en velfortjent kandidat til Advokatforeningens talentpris 2024.

Trine A. Lorentzen (47) – BDO Advokater, avd. Moss.

Trine A. Lorentzen er partner og advokat i BDO Advokater i Moss, og regionleder for BDO i Østfold.

I sin begrunnelse har juryen vektlagt måten Trine synliggjør og bidrar til at det er attraktivt for karrierebevisste fullmektiger å jobbe og ha fullmektigtiden utenfor hovedstaden. Dette uten at det går på bekostning av opplæringen underveis eller karrieremulighetene etter endt fullmektigtid, snarere tvert imot.

Trine viser at det er mulig for karrierebevisste og faglig dyktige fullmektiger å utvikle seg innenfor rettsområder som tradisjonelt ikke har blitt ansett ensbetydende med «distriktet», slik som f.eks. selskapsrett og transaksjoner. Hun har også lagt ned en innsats for at fullmektigene skal få den nødvendige prosedyreerfaringen ved å etablere hospiteringsordninger med andre advokatfirmaer i regionen, til tross for begrenset tilfang av saker internt.

Ellers beskrives Trine som en god rollemodell med høy etisk standard og faglig dyktighet, og som en verdifull sparringspartner for sine fullmektiger. Hun er en god leder som legger til rette for at hennes ansatte kan finne en god balanse mellom jobb og privatliv.

Gjennom selv å være et godt forbilde, samt gjennom å gi fleksibilitet og støtte til sine ansatte, viser hun at det er mulig å oppnå suksess i en bransje som til tider kan være krevende samtidig som både profesjonelle og personlige behov blir ivaretatt.

Juryen mener at Trines bidrag til rekruttering og utvikling av dyktige advokatfullmektiger utenfor hovedstaden, sammen med hennes egenskaper som rollemodell, gjør henne til en verdig kandidat til Advokatforeningens talentpris 2024.