Vil du være med i et av våre utvalg?

Bilde av YA Oslo
Advokatforeningen har et stort antall aktive og dyktige tillitsvalgte, både lokalt i kretsene og i våre lovutvalg og andre sentrale utvalg. Vervene skal gå på omgang, og det er stadig behov for nye, gode kandidater.

Nye medlemmer til våre lovutvalg og faste utvalg

Som medlem i et lovutvalg og faste utvalg er du med å påvirke rettsutviklingen, og du får inngående kjennskap til nye lovforslag innenfor ditt fagfelt.

Gjennom lovutvalgene skal Advokatforeningen være en uavhengig høringsinstans med fokus på rettssikkerhet og kvaliteten på foreslått lovgivning. Lovutvalgenes oppgaver er å utarbeide forslag til høringsuttalelser, følge med i lovgivningsarbeidet, komme med råd og svare på generelle pressehenvendelser innenfor sitt fagområde, med mer.

Hvem er med i lovutvalgene?

Lovutvalgene består av advokater med særlige kunnskaper innenfor bestemte fagfelt. Hvert utvalgs medlemmer har ulik erfaringsbakgrunn og kompetanse innenfor fagområdet. Lovutvalgene består av inntil fem medlemmer, hvorav en oppnevnes som leder. Faste utvalg består av advokater med særlig interesse for særlige områder av Advokatforeningens engasjement og virksomhet.

Hva innebærer valget i lovutvalgene og de faste utvalgene?

Arbeidet i utvalgene er frivillig og ulønnet. Hvor mye arbeid som må nedlegges varierer fra utvalg til utvalg, og er også avhengig av rettsområde. Medlemmene i lovutvalgene oppnevnes av hovedstyret for en periode på tre år, med mulighet for gjenoppnevnelse. Faste utvalg har en periode på 4 år.

Hvorfor skal jeg være med?

Deltagelse i Advokatforeningens lovutvalg og faste utvalg er et prestisjefullt verv som gir mulighet for å påvirke lovgivningen gjennom rettspolitiske innspill, god oversikt over utviklingen innenfor fagfeltet samt verdifullt samarbeid med andre dyktige advokater innenfor ditt fagområde.

Følgende lovutvalg har ledige verv:

• Lovutvalg for arbeidsrett
  • Lovutvalg for avgiftsrett
  • Lovutvalg for bank, finansiering og valuta
  • Lovutvalg for barne- og familierett, arv og skifte
  • Lovutvalg for børs og verdipapirhandelrett
  • Lovutvalg for energirett, vannkraft, olje og gass
  • Lovutvalg for fangst, fiskeri og havbruk
  • Lovutvalg for fast eiendom (tings- og leierett)
  • Lovutvalg for forsikringsrett
  • Lovutvalg for forvaltningsrett
  • Lovutvalg for IKT og personvern