Har du interesse for advokatetikk?

Advokatforeningen søker advokater med interesse for advokatetikk til å skrive utkast til Disiplinærnemndens beslutninger.

Disiplinærnemnden for advokater er et uavhengig organ som behandler klager over at en advokat har opptrådt i strid med Regler for god advokatskikk, herunder at advokaten har krevd for høyt salær. Advokatforeningen har sekretariatsfunksjonen for Disiplinærnemnden.

Advokatforeningens disiplinærutvalg ble avviklet i 2023 i forbindelse med forberedelser til nytt disiplinærsystem som kommer med advokatloven, og alle klagesaker behandles nå av Disiplinærnemnden som eneste instans. Overgangen til en-instansbehandling har ført til en tredobling av saksmengden i Disiplinærnemnden. For å holde saksbehandlingstiden i nemnden nede, skriver jurister i sekretariatet utkast til Disiplinærnemndens beslutninger.

For å styrke arbeidet med utkastskriving, ble det tidligere i år innført en prøveordning der praktiserende advokater ble engasjert som utkastskrivere for nemnden. Tiltaket har vist seg å være svært vellykket og effektivt, og vi ønsker nå å utvide med flere advokater.

Arbeidet med disiplinærsaker gir en unik erfaring med advokatetiske problemstillinger og oppdatering på siste disiplinærpraksis.

Ordningen er fleksibel og saker fordeles etter kapasitet hos den enkelte advokat. Arbeidet honoreres med den til enhver tid gjeldende rettshjelpssats.

For å melde interesse, ta kontakt med Amna Avdagic, mob. 93 26 99 96 / .