Nyhet

Høring om Advokatforeningens retningslinjer for advokater i saker som omhandler eller berører barn

Hensynet til barnets beste er et grunnleggende prinsipp i alle saker som omhandler barn. Advokatforeningen ønsker at barn skal sikres god advokatbistand i alle saker som berører eller omhandler barn og har nå sendt et forslag til retningslinjer for advokater i saker som omhandler eller berører barn på høring. Frist for å sende inn høringssvar er satt til 1. desember 2024.

Mange advokater er gjennom sitt virke som advokat i kontakt med barn. Dette gjelder blant annet i foreldretvister, barnevernssaker, straffesaker, barnebortføringssaker og utlendingssaker, enten advokaten representerer barnet, foreldrene eller den offentlige part.

Hensynet til barnets beste er et grunnleggende prinsipp i alle saker som omhandler barn. Advokatforeningen ønsker at barn skal sikres god advokatbistand i alle saker som berører eller omhandler barn.

På denne bakgrunn nedsatte Advokatforeningen høsten 2022 et utvalg til å utarbeide forslag til etiske retningslinjer for advokater som påtar seg oppdrag i saker som omhandler eller berører barn.

Utvalget har bestått av følgende medlemmer:

• Advokat Ingrid Lauvås (leder)
  • Dommer Rikke Lassen
  • Professor Kirsten Sandberg
  • Advokat Morten Engesbak

Advokat Nicolai Skjerdal har ikke vært medlem av utvalget, men har på forespørsel fra utvalget levert et bidrag til retningslinjene.

Sekretær for utvalget har vært advokat Agnieszka Bulat.

Retningslinjer for advokater i saker som omhandler eller berører barn er ment å være et tillegg til, og en utdyping av, Regler for god advokatskikk. Retningslinjene kommer også i tillegg til øvrige retningslinjer vedtatt av Advokatforeningen, herunder Retningslinjer for forsvarere og Retningslinjer for bistandsadvokater.

Regler for god advokatskikk er inntatt i advokatforskriften kapittel 12, og gjelder for alle advokater i Norge. Retningslinjer vedtatt av Advokatforeningen forutsettes lagt til grunn av medlemmer av Advokatforeningen.

Forslag til Retningslinjer for advokater i saker som omhandler eller berører barn har vært fremlagt for Advokatforeningens hovedstyre. Forslaget til retningslinjer er nå sendt på en bred høring, før de fremlegges for Advokatforeningens representantskap for vedtakelse. Mottakerne fremgår av listen nedenfor:

• Advokatforeningens faste utvalg for advokatetikk
  • Advokatforeningens kretsstyrer
  • Advokatforeningens lovutvalg for barnevern
  • Advokatforeningens lovutvalg for sivilprosess
  • Advokatforeningens lovutvalg for strafferett og straffeprosess
  • Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (BufDir)
  • Barneombudet
  • Barnesakkyndig kommisjon
  • Den høyere påtalemyndighet
  • Dommerforeningen
  • Forandringsfabrikken
  • Juristforbundet
  • Kommuneadvokaten i Oslo
  • Kommunesektorens organisasjon (KS)
  • Konfliktrådet
  • Kriminalomsorgen
  • Landsforeningen for barnevernsbarn (LFB)
  • Legeforeningen
  • Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM)
  • Oslo tingrett
  • Politidirektoratet
  • Politiets Fellesforbund
  • Psykologforeningen
  • Regjeringsadvokaten
  • Sentralenheten for Barneverns- og helsenemnda
  • Statens Barnehus Oslo
  • Statens sivilrettsforvaltning, vergemålsavdelingen
  • Stine Sofies Stiftelse
  • Utlendingsdirektoratet (UDI)
  • Utlendingsnemnda (UNE)

Frist for å sende inn høringssvar er satt til 1. desember 2024. Send dine innspill på e-post til .

Her kan du lese forslaget til retningslinjer (pdf).

Her kan du lese høringsbrevet (pdf).