Innspill til salærrådet

I sitt høstinnspill til Salærrådet, levert 15. september 2024, retter Advokatforeningen søkelyset mot behovet for en bærekraftig rettshjelpssats i Norge. Innspillet kommer på bakgrunn av den nylige advokatstreiken og den påfølgende avtalen mellom Advokatforeningen og regjeringen, som ble inngått 1. juli 2024.

Bakgrunn: Konflikten om rettshjelpssatsen

Som resultat av at regjeringen, i årets statsbudsjett, ikke fulgte Salærrådets anbefalinger om rettshjelpssatsens la en rekke advokater ned arbeidet i flere saker. Noe som skapte betydelige utfordringer for rettssystemet.

Etter nesten seks måneder med streik og forhandlinger, kom Advokatforeningen og regjeringen til en enighet. Regjeringen gikk med på å øke rettshjelpssatsen betydelig, og en ny avtale ble inngått. Som en del av denne avtalen ble det bestemt at rettshjelpssatsen skulle økes med 50 kroner i statsbudsjettet for 2025, og at satsen fremover skal prisjusteres årlig. I tillegg ble det vedtatt at Salærrådet skulle fortsette sin viktige rolle med å gi uavhengige råd om rettshjelpssatsens nivå.

Innspill til Salærrådet høsten 2024

Advokatforeningen uttrykker i årets innspill at selv om avtalen med regjeringen var et viktig steg i riktig retning, er det fortsatt langt igjen før rettshjelpssatsen når et bærekraftig nivå. Rettshjelpssatsen har blitt økt fra 1215 til 1265 kroner per 1. juli 2024, men denne økningen er fortsatt langt under det nivået Salærrådet anbefalte i sin siste tilleggsanbefaling, som er på 1464 kroner.

Vi understreker i innspillet at rettshjelpsordningen er avgjørende for å sikre rettssikkerhet i det norske samfunnet, både i sivile og straffesaker. Ordningen skal sikre at alle, uavhengig av økonomisk situasjon, har tilgang til advokathjelp og rettferdig behandling i møte med det offentlige.

Behov for uavhengige råd og langsiktig plan

Advokatforeningen fremhever at Salærrådet spiller en avgjørende rolle som et uavhengig organ som gir råd om rettshjelpssatsen. Selv om avtalen med regjeringen gir en minimumsøkning og en årlig prisjustering, er det viktig at Salærrådet fortsetter å gi objektive anbefalinger basert på markedspriser og inflasjon. Dette vil sikre at rettshjelpssatsen holder tritt med økende kostnader og forhindrer en reell nedgang i advokaters lønn.

Innspillet påpeker også at regjeringen ennå ikke har lagt frem en langsiktig plan for hvordan rettshjelpssatsen skal nå et bærekraftig nivå. Salærrådet har selv reist spørsmål ved sin videre rolle, gitt at deres tidligere anbefalinger ikke har blitt fulgt opp i tilstrekkelig grad. Advokatforeningen deler disse bekymringene, og understreker at Salærrådet fortsatt er nødvendig for å sikre et felles kunnskapsgrunnlag om rettshjelpssatsens utvikling.

Veien videre

Med bakgrunn i den avtalen som ble inngått i juli 2024, vil regjeringen sette i gang en større utredning av salærordningen. Advokatforeningen vil delta i dette arbeidet og spille en aktiv rolle i å forme mandatet for utvalget som skal se nærmere på salærsystemet. Mens vi venter på denne utredningen, vil Salærrådets anbefalinger forbli et viktig grunnlag for den videre utviklingen av rettshjelpssatsen.

Advokatforeningen avslutter innspillet med en oppfordring til Salærrådet om å fortsette sitt viktige arbeid og oppdatere sine anbefalinger for rettshjelpssatsen for kommende år.

Her kan du lese hele innspillet