Høring

Forslag om å øke beløpet for hva som skal anses som «bagatellmessig verdi»

Adressat
Skattedirektoratet
Skrevet av
Avgiftsrett
Sendt 18. oktober 2024

1 Innledning

Advokatforeningens tillitsvalgte advokater utfører et omfattende frivillig og ulønnet arbeid for å ivareta rettsstaten, rettssikkerheten og menneskerettighetene. En del av dette arbeidet består i å utarbeide høringsuttalelser. 

Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 28 lovutvalg og 13 faste utvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år.

Alle våre høringsuttalelser er forfattet av advokater med ekspertise innenfor det rettsområdet som lovforslaget gjelder. En ekspertise som ikke er hentet kun fra juridisk teori, men fra advokatenes praktiske erfaring med å bistå sine klienter – i den norske rettsstatens hverdag. Denne høringsuttalelsen er skrevet ut fra Advokatforeningens ønske om å bidra til gode lovgivningsprosesser, og gode lover. 

2    Sakens bakgrunn

Det vises til Skattedirektoratets høringsnotat datert 2. oktober 2024, og frist for å sende inn høringsuttalelse er 15. november 2024.

Høringen gjelder forslag om endring av beløpsgrensen for hva som skal anses som «bagatellmessig verdi» etter § 1-3-6 i merverdiavgiftsforskriften (fmva) av 15. desember 2009 nr. 1540. 

Dette høringssvaret er utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for avgiftsrett. Lovutvalget består av Cecilie Aasprong Dyrnes (leder), Frode Heggdal Larsen, Nils Flesland Bull, Trond Egil Egebakken og Kari-Ann Mosti.

3    Nærmere om bakgrunn

Begrepet «bagatellmessig verdi» har sentral betydning i flere ulike sammenhenger i forhold til merverdiavgift. 

For det første kan avgiftspliktige næringsdrivende ta ut varer og tjenester uten avgiftskostnad fra virksomheten til bruk som gave og utdeling til reklameformål dersom verdien er «bagatellmessig», jfr. merverdiavgiftsloven (mval.) § 3-23 bokstav d), jfr. mval. § 8-3 første ledd bokstav f). Dette gjelder typisk reklameartikler som smaksprøver, kopper, T-skjorter, paraplyer, flaskeåpnere mv. 

For det andre har begrepet betydning i relasjon til avgiftsunntaket for teater, opera, konserter mv. på kulturområdet. Avgiftsunntaket omfatter også programmer, suvenirer og lignende gjenstander av «bagatellmessig verdi» som omsettes i forbindelse med slike arrangementer, jfr. mval. § 3-7 første ledd annet punktum. 

For det tredje kan veldedige og allmennyttige institusjoner og organisasjoner omsette varer av «bagatellmessig verdi» uten beregning av avgift etter mval. § 3-12 første ledd bokstav a under visse vilkår.

Beløpsgrensen for hva som anses som «bagatellmessig verdi» er 100 kroner. Det følger av fmval. § 1-3-6. Bestemmelsen har følgende ordlyd: 

Ǥ 1-3-6.Bagatellmessig verdi
Med bagatellmessig verdi menes 100 kroner eller mindre.»

Med «verdi» menes omsetningsverdi på 100 kroner inkludert merverdiavgift. Det er verdien på den enkelte gjenstand som er avgjørende for beløpsgrensen. 

Beløpsgrensen har ikke vært justert de siste 15 årene. Hovedhensynet bak forslaget om å øke beløpsgrensen er fall i pengeverdien og økt inflasjon. Det vises også til at Sverige har en grense på SEK 300 (ca. NOK 306), og Danmark en grense på DKK 100 (ca. NOK 155). 

4    Nærmere om forslaget 

Skattedirektoratet foreslår at beløpsgrensen for «bagatellmessig verdi» justeres opp fra 100 kroner til 200 kroner.

Det foreslås å endre ordlyden i fmval. § 1-3-6. Ny ordlyd vil lyde som følger: 

Ǥ 1-3-6.Bagatellmessig verdi
Med bagatellmessig verdi menes 200 kroner eller mindre.»

Beløpsgrensen på 200 kroner (inkludert merverdiavgift) er noe høyere enn prisveksten isolert sett tilsier. Direktoratet antar at forslaget ikke vil medføre større provenytap for staten enn rundt 50 millioner kroner. De administrative og økonomiske kostnadene for næringslivet og staten forbundet med å innføre en ny beløpsgrense antas også å være små. Miljøhensyn taler imidlertid mot at beløpsgrensen settes høyere enn 200 kroner. 

Forslaget innebærer kun justering av beløpsgrensen, og innebærer ingen materielle endringer i innholdet i de bestemmelsene i merverdiavgiftsregelverket hvor beløpsgrensen er relevant. De aktuelle bestemmelsene er kort omtalt ovenfor. 

Forslaget foreslås å tre i kraft fra 1. januar 2025. 

5    Advokatforeningens kommentarer til forslaget

Advokatforeningen er positiv til forslaget om å øke beløpsgrensen for «bagatellmessig verdi» etter fmva. § 1-3-6. Beløpsgrensen har ikke vært justert siden 2010, og det er nødvendig med en kraftig oppjustering av beløpet for å hindre at regelen mister sin praktiske betydning for næringslivet, organisasjoner mv. 

Advokatforeningen er enig med direktoratet at det er naturlig at beløpsgrensen settes til 200 kroner. Dette innebærer at beløpsgrensen blir mer i takt med inflasjonen og «på linje» med sammenlignbare land som Sverige og Danmark. 

Advokatforeningen er opptatt av at regelendringer ikke medfører utilsiktede negative konsekvenser eller risiko for dette. Det er sentralt at merverdiavgiftsregelverket ivaretar målene om bærekraftig utvikling, herunder mål om sirkulær økonomi og reduksjon i klimautslipp. Vi er enig med Skatteutvalget at økning i beløpsgrensen vil kunne føre til risiko for økt produksjon av forbruksvarer, som mottakerne ikke har behov for, og derigjennom økt avfall og utslipp. Vi mener imidlertid, i likhet med direktoratet, at reduksjon i avgiftsbelastningen som følge av oppjustering av beløpsgrensen i seg selv ikke vil innebære forhøyet risiko av betydning for økt produksjon av slike forbruksvarer. Beløpsgrensen bør imidlertid ikke settes høyere enn 200 kroner. 

Foruten miljøhensyn kan vi ikke se at forslaget vil ha andre negative hensyn. Vi antar at regelendringen vil være enkel å gjennomføre for de næringsdrivende mv.


                                           Vennlig hilsen

 

Siri Teigum                                                                      Merete Smith
leder                                                                                 generalsekretær