Forslag til endring i forskrift om miljømessig sikkerhet for å gjennomføre forordning (EU) 2023/1805 (FuelEU Maritime) m.m.
1 Innledning
Advokatforeningens tillitsvalgte advokater utfører et omfattende frivillig og ulønnet arbeid for å ivareta rettsstaten, rettssikkerheten og menneskerettighetene. En del av dette arbeidet består i å utarbeide høringsuttalelser.
Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 28 lovutvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år.
Alle våre høringsuttalelser er forfattet av advokater med ekspertise innenfor det rettsområdet som lovforslaget gjelder. En ekspertise som ikke er hentet kun fra juridisk teori, men fra advokatenes praktiske erfaring med å bistå sine klienter – i den norske rettsstatens hverdag. Denne høringsuttalelsen er skrevet ut fra Advokatforeningens ønske om å bidra til gode lovgivningsprosesser, og gode lover.
2 Sakens bakgrunn
Vi viser til høringen til Sjøfartsdirektoratet publisert den 28. august 2024, med høringsfrist den 29. oktober 2024.
Dette høringssvaret er i hovedsak utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for samferdsel og sjø-, luft- og annen transportrett inklusive sjøforsikring. Lovutvalget består av Anders Svinø (leder), Simone Ingeberg, Herman Steen, Linn Kvade Rannekleiv og Oddbjørn Slinning. som alle har lang erfaring og god kompetanse innenfor det aktuelle rettsområdet.
3 Advokatforeningens kommentarer
Høringen gjelder forslag til gjennomføring av forordning (EU) 2023/1805 (FuelEU Maritime), forordning (EU) 2024/2027 og forordning (EU) 2024/2031 i norsk rett.
Advokatforeningen har følgende kommentarer til forslagene:
3.1 Forslag til nytt § 1 tredje ledd i forskrift 30. mai 2012 nr. 488 om miljømessig sikkerhet for skip og flyttbare innretninger
Forslaget lyder: «Forskriften § 12b gjelder for norske og utenlandske lasteskip og passasjerskip med bruttotonnasje over 5000 som fører last eller passasjerer til eller fra havn i EØS-området».
Advokatforeningen mener denne ordlyden ikke er helt treffende sammenlignet med ordlyden brukt av EU, særlig henvisningen der til «kommersielle formål». Advokatforeningen mener det bør ses hen til ordlyden brukt i klimakvoteforskriften § 1-5 som gjelder definisjonen tilknyttet EU ETS.
Klimakvoteforskriften lyder:
«Klimakvoteloven gjelder utslipp av karbondioksid (CO2) fra skip med bruttotonnasje 5000 eller mer som transporterer passasjerer eller last for kommersielle formål, og som reiser til, fra eller oppholder seg i anløpshavn i EØS-området. Følgende skip er likevel unntatt loven: a. Fiskefangst- eller fiskeforedlingsskip b. krigsskip c. forsvarets logistikk- og støttefartøy d. treskip av primitiv konstruksjon e. skip som ikke drives frem med mekaniske midler f. statseide skip brukt til ikke-kommersielle formål. Fra 1. januar 2026 omfatter klimakvoteloven utslipp av metan (CH4) og lystgass (N2O) fra aktiviteter som nevnt i første ledd. Fra 1. januar 2027 omfatter klimakvoteloven utslipp av karbondioksid (CO2), metan (CH4) og lystgass (N2O) fra offshoreskip med bruttotonnasje 5000 eller mer, som reiser til, fra eller oppholder seg i anløpshavn i EØS-området».
På bakgrunn av dette foreslår Advokatforeningen endring av ordlyden som følger:
«Forskriften § 12 b gjelder for skip med bruttotonnasje 5000 eller mer som transporterer passasjerer eller last for kommersielle formål, og som reiser til, fra eller oppholder seg i anløpshavn i EØS-området. Følgende skip er likevel unntatt loven:
a. Fiskefangst- eller fiskeforedlingsskip
b. krigsskip
c. forsvarets logistikk- og støttefartøy
d. treskip av primitiv konstruksjon
e. skip som ikke drives frem med mekaniske midler
f. statseide skip brukt til ikke-kommersielle formål.»
3.2 Spørsmål angående EØS-vareloven § 3
Sjøfartsdirektoratet har bedt om høringsinstansenes innspill knyttet til spørsmålet om det i § 12b burde inntas en referanse til EØS-vareloven § 3, som fastsetter at nasjonalt akkrediteringsorgan i Norge er Norsk akkreditering, og at vedtak om akkreditering kan påklages til Norsk akkrediterings klageutvalg.
Advokatforeningen mener at det ikke er nødvendig å innta en eksplisitt referanse til EØS-vareloven § 3 i § 12b. Bestemmelsene om akkreditering av verifikatører under FuelEU-regelverket vil gjelde uavhengig av en slik referanse. En referanse vil kunne bidra til å tydeliggjøre prosedyrene for akkreditering og klagebehandling, men regelverket vil fungere effektivt uten referansen, og Advokatforeningen anser det dermed ikke som nødvendig.
Vennlig hilsen
Siri Teigum Merete Smith
leder generalsekretær