Forslag til endringer i utlendingsforskriften - bruk av biometri i forbindelse med reisedokumenter og oppholdskort

Adressat
Justis- og beredskapsdepartementet
Skrevet av
IKT og personvern
Sendt 3. oktober 2024

Advokatforeningens høringsarbeid er organisert i 28 lovutvalg og 13 faste utvalg, oppdelt etter særskilte rettsområder og rettslige interesseområder. Om lag hundre høringsuttalelser utarbeides av Advokatforeningens tillitsvalgte advokater hvert år.

2    Sakens bakgrunn

Vi viser til høring fra Justis- og beredskapsdepartementet angående endringer i utlendingsforskriften - bruk av biometri i forbindelse med reisedokumenter og oppholdskort – slettefrister m.m.

Dette høringssvaret er utarbeidet av Advokatforeningens lovutvalg for IKT og personvern. Lovutvalget består av Malin Tønseth (leder), Eirin Helen Hauvik, Christopher Sparre-Enger Clausen, Gry Hvidsten, Kari Gimmingsrud og Knut-Erik Jakhelln, som alle har lang erfaring og god kompetanse innenfor det aktuelle rettsområdet.

3    Advokatforeningens merknader

Advokatforeningen finner grunn til å knytte enkelte kommentarer til forslaget om endrede regler for sletting av fingeravtrykk.

Forslaget inneholder vurderinger av personvern i punkt 4.4.1 («Personvern og kontrollbehovet»), som etter Advokatforeningens syn redegjør godt for behovet for endrede regler.

Advokatforeningen kan imidlertid ikke se at mulige negative virkninger for personvernet eller avhjelpende tiltak er systematisk drøftet. Forslaget om endrede regler for sletting av fingeravtrykk innebærer en til dels vesentlig økning av lagringstiden for fingeravtrykk for en gruppe mennesker som kan være i en svært sårbar situasjon. Som det fremgår av veilederen til Utredningsinstruksen (Vurdering av personvernkonsekvenser) skal personvernmessige konsekvenser utredes som ledd i den ordinære utredningsprosessen

Advokatforeningen mener at selv om begrunnelsen for forslaget fremstår fornuftig, er det først og fremst bygget på kontrollbehovet og hensynet til en effektiv forvaltning, uten at potensielle negative virkninger for personvernet er eksplisitt drøftet og vurdert. Dette bør derfor inngå i departementets utredning.

Siri Teigum                                                           Merete Smith
leder                                                                      generalsekretær