Arrangement

Sosialt treff og felles parole i Pride 2024

Advokatforeningens mangfoldsutvalg og Oslo Krets inviterer til felles deltakelse i Oslo Pride. Vi møtes på Grønland Boulebar & Spiseri i Grønlandsleiret 27, hvor det vil være enkel servering og utdeling av t-skjorter. Felles avgang til vår plass i paraden vil være ca. kl. 12.
Regnbueflagg med tekst: Oslo pride 2024, bilde av mennesker med flagg og t-skjorter

Pride er en feiring av skeiv kjærlighet og mangfold, og en markering av at alle mennesker, uavhengig av legning og kjønnsidentitet, skal få leve frie liv uten fare for trakassering eller diskriminering.

Feiringen er en del av en rettighetskamp med et stort alvor for mange menneskers liv og hverdag. Homofile er kriminalisert i 64 land i verden. I 11 land kan homofili medføre dødsstraff.  I mange land er det ulovlig å snakke positivt om lhbt+, og å bære regnbuemerker og annet som uttrykker støtte til lhbt+-personers rettigheter. Blant disse er land i Europa.

I Norge er kampen om å kunne være seg selv en kamp om holdninger. Det siste året har antallet saker om hatkriminalitet mot skeive økt kraftig, det er bekymringsverdig.

Rettighetskampen nasjonalt og internasjonalt nødvendiggjør rettshjelp. Advokater har en sentral rolle i kampen for skeives rettigheter, som skjer like mye i domstolene som i politikken. Advokater bidrar i rettighetskampen sak for sak. Vi ønsker å vise at advokatene tar sin oppgave på alvor og bidrar i kampen.

Derfor er alle hjertelig velkomne til å gå med Advokatforeningen i paraden. Ta gjerne med deg andre nære og kjære. Bli med og vis frem mangfoldet, og ikke minst støtt oppom menneskerettigheter, og solidaritet!

Vi støtter Pride!

Oslo Pride 2024