Referat fra styremøte i Forsvarergruppen 18. september 2024

Forsvarergruppens styre avholdt styremøte 18. september 2024 kl. 17:00 i Advokatforeningens lokaler. Agenda for møtet var utstedt på forhånd.

Møtedeltakere:

Mette Yvonne Larsen
Espen Wangberg
Petter Sogstad Grannes
Henriette Willix
Øyvind Sterri
Annichen Rye-Holmboe
Bernt Heiberg
Victoria Westrum
Berit Holm

Fraværende:

Kim Brügger Villanger
Jon Anders Hasle

Sted: Oslo, den 18. september 2024
Referent: Ida Solberg Thommessen

1) Referat fra styremøte 21. August 2024

Det bemerkes at dato i overskriften på referatet er feil, møtet ble avholdt 21. august, og at Victoria Westrum var til stede og skal inntas som møtedeltaker. Ingen ytterligere bemerkninger.

2) Orienteringssaker

a. Referat fra møte med DA om prosess knyttet til endring av utstyr i domstolens digitale rettssaler.

Forsvarergruppen er representert i en arbeidsgruppe nedsatt av DA som har som formål å finne best mulig måte å gjennomføre visninger i rettssaker, etter at visnings Pc-ene skal ut av domstoler i hele landet 6. januar 2025.  Beslutningen er allerede tatt og begrunnet i personvernhensyn. Det er grunn til å tro at realiteten for forsvarere ikke endres dramatisk, ved at man sender det som skal vises til aktor. En annen mulighet er at domstolen har med bærbar pc. I Søndre Østfold tingrett er hovedregelen deling fra dommerbordet, og dersom dette blir løsningen vil det bli ganske likt som i dag.

b. Tilsynsrådet for tvangsreturer og utlendingsinternatet: behov for justering av praksis rundt utenlandske delegasjonsbesøk.

Tilsynsrådet for tvangsreturer og utlendingsinternatet er bekymret for at rettsikkerheten til internerte er fraværende i det samtaler med utenlandske delegasjoner gjennomføres uten politi, tolk eller advokat til stedet. Tilsynsrådet viser til at det er fare for krenkelser av utlendingens rettigheter i disse samtalene, ettersom samtalene overlates til delegasjonen uten noen form for notoritet. Brevet fra Tilsynsrådet er vedlagt referatet.

Styret tar brevet til etteretning.

c. Oppdatering fra Yngre Forsvarere

Yngre Forsvarere har siden sist arrangert kick off for høstsemesteret med godt oppmøte, inkludert mange helt ferske forsvarere. I høst er det planlagt for flere faglige arrangementer, blant annet foredrag med Marit Lomundal Sæther om de første straffesakene, besøk i Ila fengsel og foredrag med Konfliktrådet om lovendringene for unge på kant med loven som trådte i kraft 1. september.

3) Forsvarergruppens høstseminar

Styret ser frem til en givende helg på Sundvolden 25. – 27. oktober. Programmet er publisert, og det minnes om at det i år også er mulig å delta digitalt. Styret kom til at justisministeren skal inviteres, og at hun vil få anledning til å holde et kort innlegg hvis hun takker ja til invitasjonen.

OBS! Det går ikke lenger buss mellom Gardemoen og Sundvolden. Den letteste måten å komme til Sundvolden er å ta flytoget fra Gardemoen til Lysaker og buss nr. 200 fra Lysaker. Bussen skal korrespondere med flytoget.

4) Oppfølging fra styremøte 21. august: rettspolitisk prosjekt om barn i fengsel

Styret ønsker å iverksette en empirisk undersøkelse av antall barn i fengsel, soningsforholdene og rekrutteringsproblematikken. Undersøkelsen vil være en oppfølging av det prosjektet Menneskerettighetsutvalget (MRU) gjennomførte i 2008. Målet er å være en motstemme mot strengere straffer, flere fengselsplasser og andre forslag som styret er kritiske til fordi det er sterk mistanke om at slike tiltak ikke vil bidra til å redusere kriminalitet blant unge. Styret vil invitere representanter fra MRU til et møte for å høre om de ønsker å samarbeide om dette prosjektet.

5) Forsvareres adgang til å fremstille seg for prøve i Høyesterett

Styret har erfart at erfarne og kompetente forsvarere, som har fulgt klienten gjennom lange prosesser, får avslag på møte i Høyesterett med straffesak nummer to. I den anledning er styret nysgjerrige på hva slags vurderinger Høyesteretts ankeutvalg legger i unntaket «særlige grunner» i dl. § 221 andre ledd, tredje punktum. Avslagene er ofte ikke begrunnet, og i forholdet til klienten hadde det vært gunstig med noen grad av forutberegnelighet for hvor realistisk det er at forsvareren følger vedkommende hele veien.

Styret etterlyser erfaringer fra medlemmene, som kan belyse praksisen til ankeutvalget for avslag og innvilgelser. Erfaringer kan sendes til og imøtesees med takk.

6) Evaluering av streik for bærekraftig rettshjelpssats v/ styret og Advokatforeningens leder Siri Teigum

Styret ser tilbake på en vellykket streik som endte med et historisk resultat for advokater på rettshjelpssatsen. Avslutningen og resultatet av streiken kan leses mer om her: https://www.advokatforeningen.no/aktuelt/nyheter/2024/juni/enighet-med-regjeringen/

Det er grunn til å tro at aksjonsformene som ble benyttet i streiken var svært effektive i den forstand at det ble viktig for staten å avslutte streiken. Styret er veldig fornøyde med gjennomføringen og resultatet av streiken. Lærdommene av streiken er at det er mye arbeid og fordrer personlig engasjement, vilje og kapasitet hos svært mange enkeltadvokater, styret er svært takknemlig for innsatsen som ble lagt ned over hele landet. I tillegg var det gunstig å stå samlet med bistandsadvokaten og de sakkyndige. Til neste gang vil det være hensiktsmessig å tydeligere forankre mandatet til aksjonsgruppa, fremdriften og kommunikasjonen mellom styret og aksjonsgruppa. Jobben fremover består i å påse at departementet holder seg til det som er avtalen, og være proaktive med innspill og deltakelse til mandatet for utredningen.