Referat fra styremøte i Forsvarergruppen 22. august 2024

Forsvarergruppens styre avholdt styremøte 21. august 2024 kl. 17:00 i Advokatforeningens lokaler. Agenda for møtet var utstedt på forhånd.

Møtedeltakere:

Mette Yvonne Larsen

Henriette Willix

Espen Wangberg

Kim Brügger Villanger

Jon Anders Hasle

Petter Sogstad Grannes

Øivind Sterri

Berit Holm

Fraværende:

Annichen Rye-Holmboe

Sted: Oslo, den 21. august 2024

Referent: Ida Solberg Thommessen

1) Referat fra styremøte 18. juni 2024

Ingen bemerkninger.

2) Orienteringsaker

1. Internt referat fra møte mellom Advokatforeningen og CPT.

Mette Yvonne Larsen deltok på vegne av Forsvarergruppen i møte mellom Advokatforeningen og CPT. CPT skal utarbeide en rapport med fokus på rettssikkerheten til innsatte og mennesker under arrest, bruk av forvaring og bruk av tvangsmidler. Advokatforeningen orienterte om utfordringer knyttet til fengsling, tvang og internering i Norge. På spørsmål fra CPT om hva de bør ta med seg i det videre arbeidet fremholdt Advokatforeningen at rett til 8 timers fellesskap må lovfestes og at det må være en lovfestet absolutt tidsgrense for isolasjon. Videre må kommunikasjonen mellom myndighetsorganer forbedres, særlig i tilfeller hvor selvmordsrisikoen for innsatte vurderes å være til stede. Barn i varetekt er en generell bekymring hos Advokatforeningen, i tillegg til mennesker som er for syke til å sone blir plassert i fengsel i mangel på bedre alternativ.

1. Riksadvokaten: Pålegg til politiet og statsadvokatene om oppfølging etter avgjørelse fra EFTA-domstolen i sak om brudd på innreiseforbud.

Styret tar pålegget til etterretning. Styret understreker at pålegget kan ha betydning for allerede avgjorte saker, så lenge straffen ikke er fullbyrdet. Det er derfor nyttig om forsvarere for personer i tilsvarende situasjon gjør seg kjent med avgjørelsen. I saker som ikke er rettskraftig avgjort i domstolene må forsvarer gjøres oppmerksom på EFTA-domstolens avgjørelse og at påtalemyndighetens prosesstandpunkter i disse sakene er i samsvar med anvisningene fra Riksadvokaten.

Pålegget fra Riksadvokaten er vedlagt dette referatet.

1. Den rettsmedisinske kommisjon: Forslag til nytt standardmandat ved vurdering av tilregnelighet og fastsetting av straff under minstestraffen eller til en mildere straffart.

Styret tar forslaget til nytt standardmandat til etterretning.

Forslaget er vedlagt referatet.

1. Politidirektoratet: Årsrapport 2023 – Arrestforhold.

Styret bemerker at rapporten er grundig og nyttig, og ser med bekymring på det høye antallet barn som fengsles. Rapporten forsterker inntrykket av at barn i fengsel er et svært omfattende problem. Styret ønsker å jobbe videre med denne alvorlige tematikken og saken settes på agendaen til neste styremøte.

Årsrapporten er vedlagt referatet.

1. Ny rapport fra Sivilombudet som avdekker dårlige soningsforhold i Bodø fengsel.

Rapporten viser at bemanningssituasjonen i Bodø fengsel skaper utrygge soningsforhold, og fører til at innsatte sitter mye innelåst på cellen. Det har vært en markant økning i rapportert vold mellom innsatte det siste året og lav bemanning så også ut til å bidra til utrygghet hos både innsatte og ansatte. Det er i tillegg avdekket mangler i evaluering etter selvmord og mangelfull helsekartlegging.

Rapporten kan leses her.

Styret ønsker på nytt å understreke at rapportene fra Sivilombudet om dårlige soningsforhold i diverse fengsler kan benyttes hyppigere av forsvarere, i for eksempel fengslingsmøter.

1. Oppdatering fra Yngre Forsvarere

Yngre Forsvarere arrangerte før sommeren et foredrag med Cecilie Nakstad om forsvarerens rolle under tilrettelagte avhør. Foredraget var praktisk rettet og svært nyttig. Utover høsten skal Yngre Forsvarere arrangere flere faglige arrangementer, allerede 19. september skal Marit Lomundal Sæther ha foredrag om de første straffesakene. Det arrangeres også en rekke sosiale sammenkomster, blant annet Kick-off øl på SALT torsdag 29. august.

Styret oppfordrer forsvarere med nyansatte kollegaer til å tipse om Yngre Forsvareres Facebook side der både faglig og sosiale arrangementer legges ut.

3) Forsvarergruppens høstseminar

Forsvarergruppens styre ser frem til å ønske alle velkommen på Sundvolden 25. til 27 oktober 2024. Programmet vil snart publiseres. Det minnes om at seminaret vil streames og være tilgjengelig digitalt for alle som er forhindret fra å møte fysisk. Påmelding skjer likt som ved fysisk oppmøte.

Påmelding skjer via denne lenken: https://www.advokatforeningen.no/kurs-og-etterutdanning/aktivitetskalender/2024-oktober/forsvarergruppens-hostseminar-2024/  eller ved å fylle ut dette skjemaet som sendes til Berit Holm på e-post

OBS! Det går ikke lenger buss mellom Gardemoen og Sundvolden. Den letteste måten å komme til Sundvolden er å ta flytoget fra Gardemoen til Lysaker og buss nr. 200 fra Lysaker. Bussen skal korrespondere med flytoget.

4) Utlysning av nye verv til lovutvalget for strafferett og straffeprosess

Styret vil snart utlyse to ledige verv i lovutvalget for strafferett og straffeprosess. Interesserte kan allerede nå sende søknadstekst til Berit Holm på e-post Yngre advokater i bransjen er også velkomne til å søke.

5) Evaluering av dommersammensetningen i lagmannsretten

Styret ønsker å understreke betydningen av lekmannsprinsippet i norsk rett, og er generelt negativ til evaluering av dommersammensetningen i lagmannsretten i frykt for at antallet fagdommere skal økes til 3 og meddommere senkes til 4. Evalueringen skal foretas av KPMG og det skal nedsettes en referansegruppe der Forsvarergruppen vil foreslå representanter fra bransjen.

6) Svar fra Riksadvokaten angående henvendelse fra Forsvarergruppen om Tilsynsrådets adgang til innsatte på brev- og besøksforbud.

Før sommeren sendte styret en henvendelse til Riksadvokaten etter en medlemshenvendelse som tok opp at Tilsynsrådet for kriminalomsorgen i noen fengsler ikke får møte varetektsfengslede på brev- og besøksforbud til tross for at vedkommende ønsker å møte Tilsynsrådet. Erfaring tilsier at dette også gjelder representanter for offentlig myndighet slik som ruskonsulenter eller ansatte hos DPS.

Riksadvokaten ønsker ytterlige informasjon og holdepunkter i saken, og styret vil svare ut henvendelsen med den informasjon vi sitter på, men understreker at det er Riksadvokaten som må foreta nødvendige undersøkelser hos Tilsynsrådene, påtalemyndigheten og i fengslene.

3 Pålegg om oppfølgning etter avgjørelse fra EFTA-domstolen i sak om brudd på innreiseforbud.

4 Forslag nytt standarmandat tilregnelighet etc.

5 Årsrapport 2023 - Arrestforhold.