Retningslinjer for advokatmeklere

Revidert i representantskapsmøte 23. mai 2024

Innledning

Advokatforeningen ønsker å fremme bruk av mekling som alternativ tvisteløsningsform. Advokatforeningen har sammen med JUS har etablert en meklingsutdannelse som gir rett til tittelen; sertifisert mekler.

Valg av mekler

Utgangspunktet ved mekling utenfor domstolene er at partene kommer til enighet om hvem som skal mekle en tvist.

Dersom partene ikke selv blir enige om en mekler, men er enige om å mekle, kan de anmode Advokatforeningen om å oppnevne en mekler. Oppnevningen vil i så fall foretas blant gruppen for sertifiserte meklere og foretas av Advokatforeningens meklingsutvalg.  Anmodningen skal være skriftlig og undertegnet av begge parter. Den skal opplyse om hva tvisten gjelder.

Advokatforeningen skal gjøre tilgjengelig hvilke personer som til enhver tid er sertifisert som meklere på Advokatenhjelperdeg.no.

Forholdet til tvisteloven

Med mindre partene og mekler skriftlig avtaler noe annet, skal mekling etter henhold til dissse retningslinjene skje i samsvar med regelen om utenrettslig mekling i tvisteloven kapittel 7.

Oppbevaring

Med mindre andre reglergjelder har mekleren 12 måneder etter avsluttet mekling rett til å makulere alle dokumenter mottatt fra partene eller andre i saken, samt egne notater.

Regler for god advokatskikk

Advokater som mekler skal følge Regler for god advokatskikk.

Forholdet til de ordinære domstolene og voldgift

Mekling etter disse reglene forutsettes normalt å være gjennomført før et tvistespørsmål bringes inn for domstolene eller til voldgift. Det er likevel ikke noe til hinder for at en sak som står for domstolene eller voldgift, kan forsøkes meklet eller fortsettes meklet etter disse retningslinjene.

Mekler sertifisert av Advokatforeningen

For å bli sertifisert advokatmekler kreves at man har fullført og bestått meklingskurs i regi av JUS (40-50 timer i løpet av fire dagers trening samt en dags evaluering/eksamen) og betalt medlemskap i Advokatforeningen.

Krav til fornyet sertifisering

For å beholde sertifiseringen stilles det krav om vedlikehold av kompetansen slik beskrevet i dette punktet. Vedlikeholdskravet skal være oppfylt i hver femårsperiode regnet fra 1. januar året etter at mekleren ble sertifisert for første gang.

Vedlikeholdskravet er oppfylt når minst ett av følgende alternativer er gjennomført i løpet av den aktuelle femårsperioden:

a) To meklinger med varighet av minst 5 timer.
b) Fem meklinger med varighet av minst 3 timer.
c) Tre meklinger som co-mekler med varighet av minst 5 timer.
d) Oppfriskningskurs i regi av JUS (6-8 timer).

I særlige tilfeller kan det gis fortsatt sertifisering ved meklererfaring innenfor relevant tidsrom som kan sies å tilsvare a), b) eller c) selv om ingen av alternativene i a)-d) er oppfylt. Det er en høy terskel for slikt unntak all den tid det er mulig å ta oppfriskningskurs.

For å beholde sertifisering må man ha betalt medlemskap i Advokatforeningen.

Dersom sertifiseringen faller bort som følge av at vilkårene ikke er oppfylt, er det i tre påfølgende år tilstrekkelig å oppfylle vedlikeholdskravene for å få tilbake sertifiseringen for en ny femårsperiode.

Delegasjon

Advokatforeningens hovedstyre delegerer til Advokatforeningens meklingsutvalg å forvalte reglene om kvalifikasjonskrav for meklere.