Personvern
Advokatforeningen behandler personopplysninger om medlemmer, besøkende på våre nettsider og andre. Advokatforeningen er opptatt av å håndtere dine personopplysninger på en trygg og sikker måte. Nedenfor finner du informasjon om personopplysninger som samles inn og hvordan personopplysningene behandles, samt dine rettigheter knyttet til behandlingen av personopplysningene.
Vi behandler flest personopplysninger om våre medlemmer og som sekretariat for Advokatnemnda. Hvilke opplysninger dette er, kan du lese mer om under overskriftene «Behandling av personopplysninger om våre medlemmer» og «Behandling av personopplysninger som sekretariat for Advokatnemnda.
Behandlingsansvarlig for personopplysningene som Advokatforeningen behandler er Den Norske Advokatforening, org. nr. 936 575 668, ved generalsekretær Merete Smith. Alle spørsmål du måtte ha om Advokatforeningens behandling av personopplysninger kan rettes til oss.
Vær oppmerksom på at bruk av e-post har mange svakheter som gjør at fortrolige opplysninger kan komme på avveie. Send derfor ikke sensitive eller fortrolige opplysninger med e-post til oss.
Personopplysninger som samles inn og behandles
Advokatforeningen mottar og innhenter personopplysninger i forbindelse med de tjenester som Advokatforeningen yter til sine medlemmer og andre. Advokatforeningen vil kun innhente personopplysninger i den utstrekning det er nødvendig for å yte tjenester og oppfylle plikter overfor medlemmer og andre. Personopplysninger vil i det vesentlige innhentes fra de registrerte selv, men kan i enkelte tilfeller også innhentes fra tredjeparter.
Vi benytter oss av informasjonskapsler og lignende teknologi basert på ditt samtykke som du kan gi når du går inn på siden for første gang foruten for de tilfeller det er strengt nødvendig å bruke teknologien, jf. ekomloven § 3-15.
Personopplysninger vi samler gjennom bruk av informasjonskapsler som er strengt nødvendig for å få nettsidene til å fungere, andre funksjonelle cookies, statistikk og tilpasninger av nettsidene, vil behandles på grunnlag av vår nødvendige berettigede interesse, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f. Vi har vurdert at vår interesse av å behandle personopplysninger veier tyngre enn den enkelte brukers personvern på dette punkt. Vi ivaretar imidlertid personvernet til besøkende på nettsiden ved at vi kun bruker opplysningene til statistikk. I denne statistikken er det ikke mulig å identifisere enkeltpersoner. Opplysningene vil oppbevares så lenge de er nødvendige for formålene som nevnt ovenfor.
For personopplysninger vi samler inn og behandler for personalisering av nettsidene, avhengig av hvilke opplysninger vi samler inn, og for markedsføring og analyse, herunder overføring til samarbeidspartnere og andre tredjeparter som annonsenettverk og sosiale medier, behandles og overføres på grunnlag av ditt samtykke, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a. Informasjonen vil bli behandlet inntil du trekker tilbake eller endrer ditt samtykke, noe som kan gjøres ved å klikke på ikonet nederst til venstre på nettsidene. Informasjon om hvilke informasjonskapsler mv. vi benytter på nettsidene, hvor lenge kapslene samler inn opplysninger/informasjon og hvem opplysninger/informasjon overføres til finnes ved å gå i banner/boksen som kommer opp på nettsidene første gang du besøker dem, eller ved å klikke på ikonet nederst til venstre på sidene, hvor du også kan endre dine preferanser for informasjonskapsler. Advokatforeningen benytter Microsofts rammeverk for sikker autentisering av våre brukere mot våre nettsider.
Formålet, samt grunnlaget, for å behandle personopplysninger, er avhengig av bakgrunnen for at opplysningene samles inn og behandles. Advokatforeningen vil behandle personopplysninger i forbindelse med å oppfylle avtaler med sine medlemmer, og eventuelt andre, jf. GDPR Artikkel 6 nr. 1 bokstav b). Advokatforeningen har også rettslige forpliktelser hvor det vil kunne være nødvendig å behandle personopplysninger, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c), eller for å utføre oppgaver i allmenhetens interesse, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav e). I tilfelle hvor det ikke foreligger grunnlag for behandling som nevnt, vil grunnlag for behandling av personopplysninger basere seg på at behandlingen er nødvendig for formål knyttet til de berettigede interesser som forfølges av Advokatforeningen, dersom ikke de grunnleggende rettighetene til de registrerte går foran, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f). Dersom det ikke foreligger andre grunnlag, eller det er usikkert om andre grunnlag er tilstrekkelig dekkende for behandlingen, vil behandlingen bli basert på samtykke fra de registrerte, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a).
Personopplysninger vil kun bli oppbevart og behandlet så lenge det er behov for å behandle personopplysningene, og opplysningene vil bli slettet så snart formålet for behandling ikke foreligger lenger.
Kontroll over informasjonen din – dine rettigheter som registrert
Du kan kontakte Advokatforeningen når som helst for å få informasjon om hvordan Advokatforeningen behandler personopplysninger om deg. Behandler Advokatforeningen personopplysninger om deg, kan du enten få informasjon om opplysningene eller behandlingen på "Min side" (forutsetter tilgang), se nedenfor, eller få utlevert opplysningene ved å kreve det.
Vi vil imidlertid være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg – og ikke noen som gir seg ut for å være deg – og vi vil derfor be deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi lar deg få tilgang til eller oppdatere personopplysningene.
Dersom du er medlem av Advokatforeningen har du tilgang til det vesentlige av personopplysninger som behandles om deg gjennom "Min side" (velg «Logg inn» øverst på siden), samt informasjon om registrert etterutdanning og forsikringer du har tegnet gjennom Advokatforeningen. På disse sidene kan du også oppdatere/korrigere opplysningene dine. Informasjon som ikke er tilgjengelig på dine sider, eller du ønsker informasjon av andre grunner, kan du få innsyn i eller få oppdatert/korrigert opplysningene ved å kontakte Advokatforeningen.
For behandling av personopplysninger som er basert på samtykke, vil du ha mulighet til å trekke tilbake samtykket hvis du senere ikke ønsker at behandlingen skal fortsette. Dette vil enten kunne gjøres via dine sider, eller ved å kontakte Advokatforeningen - avhengig av hvordan samtykket er innhentet.
Hvis du trekker samtykket vil dette imidlertid kunne medføre at de tjenester som ytes eller behandling som skjer på grunnlag av samtykket, ikke vil kunne gjennomføres. Dersom du ønsker å slette deler eller alle personopplysninger tilknyttet deg, kan det gjøres gjennom din side eller ved å kontakte Advokatforeningen, forutsatt at det er anledning til slik sletting.
Overføring av personopplysninger og bruk av databehandlere
Advokatforeningen gir ikke personopplysningene dine videre til andre med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for slik utlevering. Eksempler på slikt grunnlag vil typisk være en avtale med deg, et lovgrunnlag som pålegger oss å gi ut informasjonen eller Advokatforeningens berettigede interesser. En tredjepart får kun innsyn i opplysningene hvis dette er nødvendig for å utføre bestemte tjenester for oss, slik at vi kan yte tjenester til medlemmer og andre. Det inngås avtaler som ivaretar informasjonssikkerheten i slike tilfeller.
Advokatforeningen benytter seg av databehandlere for å behandle personopplysninger i tilknytning til leveranse av it-tjenester til oss.
Rett til å kontakte Advokatforeningen og klage til Datatilsynet
Du kan til enhver tid kontakte Advokatforeningen hvis du har spørsmål eller henvendelser knyttet til behandling av dine personopplysninger. Dersom du mener at vår behandling av personopplysninger bryter med det som fremgår her eller personvernlovgivningen, herunder personopplysningsloven eller personvernforordningen (GDPR), kan du til å klage til Datatilsynet.
Du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider.
Endringer
Denne personvernerklæringen oppdateres fortløpende som følge av endringer i tjenester eller regelverk. Endres denne informasjonen vesentlig, vil vi gjøre deg oppmerksom på det dersom vi har dine kontaktopplysninger.
Behandling av personopplysninger om våre medlemmer
Dersom du er medlem av Advokatforeningen eller søker om medlemskap, må du vite at vi behandler flere personopplysninger om deg for ulike formål enn det som følger av det ovenstående. At du aksepterer dette, er et vilkår for medlemskap. I tillegg til det som er nevnt over, gjelder følgende for våre medlemmer:
Som en følge av ditt medlemskap i Advokatforeningen, og for å kunne administrere medlemskapet (i forbindelse med innmelding, under og etter opphør av medlemskapet), må personopplysninger som du avgir og som Advokatforeningen mottar eller opparbeider som følge av medlemskapet behandles av Advokatforeningen og våre samarbeidspartnere/leverandører.
Opplysninger som du avgir ved innmeldelse i Advokatforeningen vil derfor bli registrert i medlemsregisteret og behandlet av Advokatforeningen. I tillegg vil opplysninger som kretstilhørighet, kontingent- og kursfakturering, tillitsverv og kurstimer i tilknytning til etterutdanningskravet bli registrert. Informasjon om fravær på grunnlag av permisjon og sykdom registreres ved søknad om nedsettelse av kontingent.
I tillegg vil det bli behandlet personopplysninger i forbindelse med fakturering og registrering av salg av publikasjoner, samt fakturering og registrering av medlemskap i Advokatforeningens forsvarergruppe, dersom dette er relevant.
Advokatforeningen, herunder Advokatbladet, vil bruke din e-postadresse og telefonnummer for å sende deg informasjon på e-post, SMS, samt eventuelt andre kommunikasjonsmetoder, om medlemstilbud og kurs som Advokatforeningen tilbyr selv eller via våre samarbeidspartnere. På Min side på Advokatforeningen.no kan du til enhver tid gjøre valg om nyhetsbrev og kommunikasjon fra Advokatforeningen og Advokatbladet.
Advokatforeningen gjennomfører lønnsundersøkelse blant medlemmene årlig for å gi medlemmene statistikk over lønn i bransjen og lønnskalkulator. Opplysningene samles inn via databehandler som foretar innsamling av opplysningene fra medlemmene. Det er frivillig å delta i undersøkelsen. Ingen andre enn Advokatforeningens ansatte har tilgang til innsamlet data, og alle opplysninger knyttet til undersøkelsen behandles konfidensielt av et fåtall medarbeidere som er underlagt taushetsplikt. Besvarelsene kobles til medlemssystemet for å sikre statistikkens riktighet, for å gi bedre data og spore utvikling over tid. Denne koblingen medfører ikke at opplysningene som innhentes i forbindelse med undersøkelsene blir tilgjengelige i medlemssystemet. Det vil ikke være mulig å koble opplysninger mot den enkelte advokat eller det enkelte advokatfirma i noe av det materialet som publiseres, eller på annen måte deles med andre. For å sikre anonymitet blir det ikke vist resultater for respondenter i grupper som består av færre enn 10 personer. Opplysningene behandles på grunnlag av at Advokatforeningen har en berettiget interesse av å tilby denne tjenesten til medlemmene, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav f), og det er vurdert at denne interessen ikke er til fortrengsel for personvernet til de som deltar i undersøkelsen. Opplysningene behandles i seks år, for at utviklingen skal kunne vises over tid. Etter dette blir opplysningene anonymisert.
Hvem som er medlem i Advokatforeningen er offentlig tilgjengelig på foreningens nettsider. Din kontaktinformasjon gjøres i tillegg tilgjengelig for innloggede medlemmer. Dersom du er privatpraktiserende advokat eller advokatfullmektig, vil din kontaktinformasjon bli lagt ut på Advokatforeningens forbrukerportal Advokatenhjelperdeg.no. Alle privatpraktiserende medlemmer med bevilling gjøres også søkbare på European e-Justice Portal. Vi opplyser i tillegg om innmeldingen din, eventuelt endret stilling eller arbeidssted, i Advokatbladet og på foreningens nettsteder. Eksklusjon av medlemmer er offentlig tilgjengelig, jf. vedtektene § 13-3.
Behandling av personopplysninger som sekretariat for Advokatnemnda
Det rettslige grunnlaget for Advokatnemndas behandling av personopplysninger finnes først og fremst i advokatloven og advokatforskriften. Annen relevant lovgivning er personopplysningsloven, forvaltningsloven, offentleglova og arkivlova.
Som sekretariat for Advokatnemnda behandler Advokatforeningen også personopplysninger i forbindelse med disiplinærsaker og klager over Advokattilsynets avgjørelser. I Advokatnemnda vil behandling av personopplysninger om klager gjøres på grunnlag av samtykke, jf. GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a) og GDPR artikkel 9 nr. 2 bokstav a). Slikt samtykke gis ved innsending av klage.
Behandlingsgrunnlaget for Advokatnemndas behandling av personopplysninger om innklaget advokat i en disiplinærsak og informasjon fra saksparter om tredjepersoner er GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav c) og e) og artikkel 9 nr. 2 bokstav g).
Journalen over disiplinærbeslutninger fra tidligere disiplinærorganer - Disiplinærnemnden for advokater og Advokatforeningens disiplinærutvalg - er offentlig tilgjengelige i fem år fra beslutningsdato, se Retningslinjer for offentlighet for disiplinærbeslutninger.
Disiplinærbeslutningene fra Advokatnemnda er offentlig tilgjengelige med de begrensningene som følger av forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt.
Advokatnemnda utleverer bare personopplysninger til andre når det er nødvendig for å oppfylle oppgaver pålagt i lov eller forskrift.
Advokatforeningen benytter seg ikke av automatiserte avgjørelser, herunder profilering etter GDPR Artikkel 22 nr. 1 og 4.